luni, 22 februarie 2016

manualul biciclistului urban

1. Conform legislatiei, veti merge pe partea dreapta a drumului, pe prima banda. Tot conform legislatiei, daca urmeaza sa schimbati directia spre stanga, mai intai va incadrati pe banda cea mai din stanga dupa ce v-ati asigurat, ati semnalizat intentia prin ridicarea orizontala a bratului stang si ati efectuat manevra in conditii de siguranta.
1.1. Ceea ce nu e scris in legislatie, dar perfect legal:
- in timpul mersului pe banda din dreapta se recomanda sa acordati atentie si la masinile parcate - exista riscul sa va fie deschise portiere in cale sau ca o masina sa iasa din parcare (mai ales cu spatele) fara sa va observe. Pentru evitarea acestui risc, pastrati o distanta constanta de 1-2 m de la marginea drumului, implicit fata de masinile parcate si de drumurile de acces ce se intersecteaza cu drumul pe care circulati – veti fi astfel mai vizibil si veti avea spatiu de manevra pentru evitarea unui eventual acrosaj.
- Buna practica recomanda totodata schimbarea directiei de mers spre stanga intr-o intersectie prin ocolirea totala a intersectiei, pastrand permanent pozitia pe latura dreapta a drumului de pe care si pe care virati.
- Indiferent de metoda aleasa, schimbarea directiei spre stanga se va efectua numai pe culoarea verde a semaforului, prin respectarea regulilor de prioritate in momentul intrarii in intersectie si in momentul efectiv al virarii spre stanga.
- La intrarea intr-un sens giratoriu veti acorda prioritate vehiculelor si autovehicolelor care circula deja prin sensul giratoriu, veti ocupa banda din dreapta si veti avea mana stanga ridicata; pe toata durata parcurgerii sensului giratoriu veti mentine aceasta pozitie, asigurandu-va temeinic. Inaintea iesirii din sensul giratoriu, veti schimba mana care semnalizeaza spre dreapta, asigurandu-va in aceasta directie.
- Virarea spre dreapta se face in mod asemanator prin preasigurare, presemnalizare (ridicarea bratului drept) si, bineinteles, prin acordarea de prioritate masinilor/pietonilor conform luminilor/semnelor/marcajelor instalate in intersectie.

1.2. Alte recomandari legate de deplasarea cu bicicleta pe spatiul public
- Liniile de tramvai sunt cunoscute in randul biciclistilor ca inamic principal, in stransa concurenta pentru locul 1 cu cainii.
- La fel cum copacii se ocolesc prin stanga sau prin dreapta, liniile de tramvai se abordeaza cat mai perpendicular (nu longitudinal) prin pastrarea directiei de mers inainte, fara schimbari de directie (mai ales bruste).
- Cainii nu mai sunt o povara ci o simpla legenda, insa pentru cei mai ghinionisti avem un sfat: un caine se va opri din latrat daca va opriti si coborati de pe bicicleta pe partea opusa cainelui.
- Deplasarea pe carosabil ud sau mazga se va face in cel mai delicat mod posibil.

2. Traversarea cu bicicleta pe trecerea de pietoni se face descalecand din sa si mergand pe jos asa, ca un pieton.

3. Daca exista o pista de biciclete pe un sector de drum utilizat in deplasarea voastra cu bicicleta, sunteti obligati sa folositi acea pista.

3.1. Atentie la pistele de biciclete dezafectate
- pot fi recunoscute ca niste reminescente de benzi galbene instalate pe trotuare.
- in anumite situatii, la intrarea pe aceste piste de biciclete exista semnul “Interzis accesul bicicletelor”.
- iar daca nu va simtiti in siguranta pe o pista de biciclete si considerati ca puneti in pericol siguranta altora (de regula pietoni) inseamna ca aceea este o pista ilegala, deci dezafectata.
3.2. Alte recomandari legate de pistele de biciclete
- O masina parcata pe pista de biciclete nu denota ca acea pista este dezactivata. In acest caz se recomanda sesizarea organelor competente.
- Eventuale conflicte cu pietoni sau soferi care incurca circulatia legala a bicicletelor se rezolva in mod politicos si respectuos, indiferent de atitudinea afisata de acestia.

4. Aveti voie sa mergeti cu bicicleta prin parcuri, atata timp cat nu stanjeniti circulatia pietonilor. Sunteti incurajati sa dati dovada de conduita bazata pe respect.


5. Bicicleta trebuie sa fie dotata corespunzator
- Lumini (alb in fata + rosu in spate).
- Ochi de pisica (alb in fata, galben pe roti, rosu in spate).
- Claxon (ding-ding sau ring-ring).
- Frane eficiente (adica nu va ies ochii strangand de maneta sau apasand pedala de frana).
- Directie buna.
- Verificata tehnic periodic.
- 2 roti.

6. Biciclistul/biciclista trebuie dotat(a) corespunzator
- Casca (optional, insa extrem de recomandat).
- Vesta reflectorizanta si/sau elemente reflectorizante.
- Sa nu fie sub influenta alcoolului sau a medicamentelor contraindicate.
- Cel putin o mana pe ghidon (cand cealalta semnalizeaza).
- Ambele picioare pe pedale.
- Ambele roti in contact permanent cu solul.

Un comentariu:

  1. For safety purposes, high visibility colors and reflective stripes are going to make you far more visible.Safety vest

    RăspundețiȘtergere